czwartek, 16 lutego 2017

Palcem po mapie - najkrótsza droga nie jest "najprostsza"

Złamanie palca u nogi (kto mi uwierzy, że przy... zdejmowaniu butów?!) każe mi odłożyć na pewien czas wszelkie dłuższe wędrówki. Inne znaki też wskazują, że teraz dla mnie pora zatrzymania się. Jednak wyobraźnia ciągle wyrywa się w stronę Santiago. Właśnie odkryłem - dzięki Google Maps - że najkrótsza, najprostsza droga ode mnie do Composteli jest... zakrzywiona (na mapie) - właściwie wiedziałem o tym wcześniej, ale nie umiejąc jej wykalkulować, wytyczyłem swoją trasę przyjmując od początku do końca stałą proporcję między zmianami długości i szerokości geograficznej. Z powodu krzywizny kuli ziemskiej
(w miarę posuwania się na południe, odległości między południkami rosną), ta droga wcale nie jest prosta, choć może się taka wydawać na mapie (mapa usiłuje odwzorować powierzchnię kuli na płaszczyźnie - zawsze z jakimś przybliżeniem). Rzeczywiście najkrótsza trasa piesza z Warszawy do Santiago (wyliczona przez Google Maps) przebiega przez następujące miasta:
 
Warszawa - Błonie - Łowicz - Łęczyca - Kalisz - Ostrów Wielkopolski - Milicz - Żmigród - Chojnów - Bolesławiec - Zgorzelec/Görlitz - Budziszyn - Drezno - Altenburg - Gera - Saalfeld-Saale - Bad Kissingen - Aschaffenburg - Kaiserslautern - Sarreguemines - Nancy - Neufchâteau - Vézelay - La Charité-sur-Loire - La Châtre - Crozant - Bellac - Chabanais - Marthon koło Angoulême - Coutras - Libourne - Cadillac - Castets - Bajonna - Hendaia - Irún - Hernani - Tolosa - Vitoria - Carrión de los Condes - i dalej w większości Camino Francés. Długość trasy: równo 2900 km.
 
Oto więc kolejna, alternatywna trasa do przejścia do Santiago od progu własnego domu. Kolejny szmat ziemi do poznania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz